Tornar a inici de pàgina

Museu de Cervera

endavant

enrrere

Tancar

#museuobert

Sobre el projecte

Museuobert.cat és un portal de difusió de col·leccions, que neix amb l'objectiu d'apropar el ciutadà a les institucions culturals, oferint la possibilitat de descobrir les peces dels museus i compartir-les a les xarxes socials.

Davant la situació d’excepcionalitat en la que ens trobem actualment i el confinament de la ciutadana a casa. Moltes indústries i sectors s’han vist afectats, entre ells el de la cultura, i calen eines per evitar una aturada completa.

La iniciativa neix impulsada per les empreses Nubilum i Coeli, amb l’objectiu d’afrontar el temps de confinament que estem vivint i la necessitat de mantenir oberts els museus que han hagut de tancar les seves portes físiques.

El portal és una eina, que hem posat a disposició del museus, per difondre les seves col·leccions de forma ràpida i senzilla. Cadascun d’ells ha escollit la informació que vol mostrar: una imatge amb una breu descripció de l'objecte (cartel·la) tal com si estigués exposada en una de les seves sales. En l’actual situació ha primat l’agilitat per sobre de l'exhaustivitat.

#museuobert convida a perdre's per les col·leccions dels museus i a compartir les troballes a les xarxes socials, un dels canals de comunicació més potents en aquests moments de quarantena.

Coeli és una solució al núvol per difondre, documentar i gestionar les col·leccions patrimonials de forma àgil i intuïtiva.

Nubilum Té com a missió integrar el coneixement, preservar-lo i fer-lo accessible.

Edittio Crea i dissenya interfícies gràfiques interatives per a entorns de cultura

Juntes, amb la implicació de tot l’equip del projecte han posat en marxa aquesta iniciativa.


Ets un museu o institució cultural i vols difondre el teu patrimoni online? Suma't a la iniciativa.

N.B. El projecte s’ha posat en funcionament en dues setmanes i és probable que tingui algunes mancances o limitacions que esperem que es minimitzin amb el temps. Per qualsevol proposta o suggeriment poden contactar a info@museuobert.cat.

Nota legal

Tancar

#museuobert

Credits

Museu de Cervera
calaixera
Datació
segon quart segle XIX
Materials i tècniques
fusta (com a fusta principal)
xapat, marqueteria de serra, motllurat, tornejat, tallat, daurat
Lloc d'execució
Catalunya
Lloc de procedència
Cervera
Núm. de registre
MCC 738
estructura paral·lelepípede sobre potes tornejades i anellades que combinen la caoba amb elements pintats. Frontis amb cinc calaixos sobreposats amb els travessers amagats. Els tres centrals, d’igual alçada, dibuixen amb la marqueteria uns arcs d’estètica gòtica dels quals surten flames, així com personatges d’inspiració oriental amb para-sols i ocells a les mans. Aquests tres calaixos estan flanquejats per mitges columnes tornejades amb capitells i bases daurades. El calaix superior que fa de fris té el frontis convex i es decora amb una marqueteria que dibuixa uns caçadors envoltats de roleus. El calaix inferior que simula un sòcol, té un perfil còncau i decora el seu centre amb un rombe amb marqueteria d’elements geomètrics, roleus i palmetes. Potes de darrere en forma de tac. El tauler de caoba amb cantell xapat en xicranda i doble filet de boix. ESTUDI: el moble mostra materials, proporcions i formes molt comuns a la Catalunya del primer romanticisme, però en aquest cas prenent com a tema decoratiu l’evocació al gòtic, tot participant del gust i interès per l’època medieval desenvolupat a l’Europa del moment. En concret, la calaixera s’emmarca dintre del grup de mobles catalans amb propostes neogòtiques properes a la producció de la Restauració francesa. Aquesta mirada a l’època medieval es complementa amb elements orientals, que ens recorden com també l’art procedent d’Àsia era atractiu per a una part dels artistes europeus que lluitaven contra el gust imperant en les acadèmies. Efectivament, durant la primera meitat del segle XIX totes dues cultures, la medieval i l'oriental, eren considerades com a primitives, fins i tot ingènues a les escoles d’art. Ni una ni l’altra posaven en pràctica la perspectiva geomètrica ni seguien els paràmetres de les cultures clàssiques, de tal manera que, les consideraven de poc interès. Només alguns artistes i intel·lectuals comencen a qüestionar-se aquest punt de vista i les estudien i admiren. És així que dues temàtiques, que nosaltres podríem considerar massa diferents, configuren la decoració d’una mateixa obra. A poc a poc, amb el desenvolupament del romanticisme aquestes estètiques “exòtiques” prenen força i les trobem en tot tipus d’obra artística, com ara, en aquesta calaixera. L’aproximació al gòtic evoluciona al llarg del segle XIX fins a arribar a versions properes a l'original a final de segle. Durant la primera meitat, període al qual pertany la calaixera, les referències gòtiques són només decoratives, no estructurals. Uns arcs conopials són suficients per evocar aquell estil, però es poden combinar amb columnes d’ordre clàssic, com és el cas. És aquesta barreja d’estils pròpia de la producció artística del romanticisme, que fa que les etiquetes d’eclecticisme i historicisme siguin adequades. La construcció de la calaixera és encara manual i les proporcions, formes i materials són representatius del moble català dissenyat per a les llars de les classes mitjanes. Hem de fer notar detalls de qualitat, com ara el tauler massís i el regruix de caoba a la major part del moble.