canapè
últim quart segle XIX
fusta (com a fusta principal)
seda (per als interiors)
entapissat (molles, crin, cingles, folre, teixit de setí de seda i galó de passamaneria de seda per a l'entapissat)
tornejat, tallat en relleu, puntejat o cisellat, motllurat
MCC 564.1
canapè de tres places. El respatller i els braços són iguals que les cadires de braços, amb seient més baix respecte a la cadira a joc. El respatller en chapeau amb un coronament de talla vegetal al centre. Aquest s’emmetxa a uns muntants en tornejat mixtilini que es prolonguen en secció rectangular i en caiguda per configurar les potes de darrere. En un dels daus centrals s’emmetxen els braços, que inclouen el recolzabraç entapissat, el puny tallat en voluta i descansa, sense arribar a l’angle del davant del seient, sobre un suport tornejat a la cintura lateral. La cintura del seient s’arqueja i endinsa a l’alçada de cada una de les quatre potes davanteres i al centre de cada un dels arcs lluu un faldó de talla vegetal. Les potes tornejades en xampinyó. Tot l’acabat de la fusta vista és ennegrit i el seient i respatller entapissat en color blau. ESTUDI: a partir de 1860 a Europa es nota un cansament de l’estètica neorococó que havia dominat la decoració dels salons a mitjan de segle. D’aquesta manera, les indústries del moble proposen una tornada a estils de línies rectes, com ara el neoclassicisme o el neorenaixement. Aquest conjunt representa la tornada a l’estil Lluís XVI en el seu estat més pur. Una recuperació de línies rectes acompanyada de formes preses directament del neoclàssic francès. És així que aquest conjunt lluu el respatller de chapeau o barret, una de les invencions d’aquell estil. A més, s’ha acompanyat de muntants en forma de columnes tal com s’havia fet en els models del segle XVIII. De totes maneres, hi ha trets nous que no trobaríem mai en les versions originals, com les potes de xampinyó o les talles, que decoren cintures i coronament. L’acabat negre, que domina gran part del moble de finals de segle XIX, també és l’escollit per donar un toc a la moda a aquest conjunt de qualitat. La qualitat de la fusta de caoba li confereix una solidesa estructural i un lluïment decoratiu que permet considerar aquest cadiratge com el millor i el de més categoria de la casa museu.