Tornar a inici de pàgina

Museu de Cervera

endavant

enrrere

Tancar

#museuobert

Sobre el projecte

Museuobert.cat és un portal de difusió de col·leccions, que neix amb l'objectiu d'apropar el ciutadà a les institucions culturals, oferint la possibilitat de descobrir les peces dels museus i compartir-les a les xarxes socials.

Davant la situació d’excepcionalitat en la que ens trobem actualment i el confinament de la ciutadana a casa. Moltes indústries i sectors s’han vist afectats, entre ells el de la cultura, i calen eines per evitar una aturada completa.

La iniciativa neix impulsada per les empreses Nubilum i Coeli, amb l’objectiu d’afrontar el temps de confinament que estem vivint i la necessitat de mantenir oberts els museus que han hagut de tancar les seves portes físiques.

El portal és una eina, que hem posat a disposició del museus, per difondre les seves col·leccions de forma ràpida i senzilla. Cadascun d’ells ha escollit la informació que vol mostrar: una imatge amb una breu descripció de l'objecte (cartel·la) tal com si estigués exposada en una de les seves sales. En l’actual situació ha primat l’agilitat per sobre de l'exhaustivitat.

#museuobert convida a perdre's per les col·leccions dels museus i a compartir les troballes a les xarxes socials, un dels canals de comunicació més potents en aquests moments de quarantena.

Coeli és una solució al núvol per difondre, documentar i gestionar les col·leccions patrimonials de forma àgil i intuïtiva.

Nubilum Té com a missió integrar el coneixement, preservar-lo i fer-lo accessible.

Edittio Crea i dissenya interfícies gràfiques interatives per a entorns de cultura

Juntes, amb la implicació de tot l’equip del projecte han posat en marxa aquesta iniciativa.


Ets un museu o institució cultural i vols difondre el teu patrimoni online? Suma't a la iniciativa.

N.B. El projecte s’ha posat en funcionament en dues setmanes i és probable que tingui algunes mancances o limitacions que esperem que es minimitzin amb el temps. Per qualsevol proposta o suggeriment poden contactar a info@museuobert.cat.

Nota legal

Tancar

#museuobert

Credits

Museu de Cervera
canapè
Datació
últim quart segle XIX
Materials i tècniques
fusta / tenyit (diferents fustes tenyides)
entapissat (molles, crin, cingles, folre, teixit de cotó i seda i cinta de passamaneria)
or / daurat (or i purpurina)
tallat, motllurat, tornejat, ennegrit, daurat, entapissat, passamaneria, llavorat (teixit llavorat en teler jacquard)
Lloc d'execució
Catalunya
Lloc de procedència
Cervera
Núm. de registre
MCC 543.1
canapè de tres places amb quatre potes davant, tornejades en forma de fanal, i quatre darrere amb seient i respatller rectangulars entapissats. El respatller amb muntants i travessers de secció quadrangular formen un rectangle central entapissat. Els angles es decoren per puntes de diamants i una incisió lineal daurada recorre els quatre elements del bastiment. El travesser superior s’enriqueix amb una cornisa motllurada sobre la qual llueix en el centre una talla en alt relleu de fulles d’acant que flanquegen unes flors. Dos petits remats tornejats coronen, a l’alçada dels muntants per sota, l’entapissat. Els muntants descendeixen decorats per una sanefa de piastres i s’uneixen entre si per un llarg travesser compost d’elements tornejats i d’elements de secció quadrada i paral·lelepípedes. Aquest últims decorats en pilastres i s’acompanyen d’unes mènsules de contorn curvilini. Els muntants del respatller es prolonguen per configurar les potes del darrere en lleugera caiguda. Els braços neixen en aquests muntants a l’alçada de l’entapissat i es prolonguen fins arribar a les potes davanteres, inclouen el coixí entapissat en el colze i el puny del braç en disc i coronat per fulles d’acant. El puny neix al suport del braç en forma de voluta i dibuixa un disc al frontal amb pilastres. El seient presenta la cintura vista, amb frontis decorativament compartit en tres seccions entre les potes, que inclouen cadascuna un faldó decorat amb una flor central entre volutes. Tota la cadira presenta un acabat ennegrit amb decoracions en or que contrasten. La tapisseria llueix flors i elements vegetals i es remata amb un galó. ESTUDI: canapè a joc amb la resta del cadiratge del saló, tal com era habitual en les sales de visita de les cases europees des del segle XIX. La disposició de tot aquest mobiliari al voltant de la paret també manté una manera de fer de segles anteriors, només trencada a finals del segle XIX, primer a les sales més privades i familiars i a poc a poc a les sales de rebre. Amb aquesta disposició que deixa el centre de la sala buida s’ofereix un conjunt idoni per a les recepcions i un aire general luxós i protocolari. Les formes del cadiratge responen perfectament al gust català de l’últim quart de segle XIX, en concordança amb propostes alemanyes i angleses. L’acabat més comú d’aquests mobles era en noguera natural, però en aquells conjunts que es volia donar major qualitat s’escollia l’acabat negre que recordava les laques orientals combinat amb tocs daurats. Contrast de colors que pren el seu punt de partida a Orient, però que és recollit amb interessants aportacions a obres com ara les de l’Aesthetic Movement a Anglaterra o les de Herther Brothers als Estats Units, que procedents d’Alemanya es van instal·lar a Nova York i van mantenir obert el prestigiós negoci des de 1864 fins a 1906. Catalunya, tot i que manté la seva forma de dissenyar el mobiliari dels millors salons aristocràtics i burgesos, no pot obviar les influències d’altres centres creatius, com ara Anglaterra. Les propostes d’artistes com ara Godwin són ben estudiades en les escoles i centres artístics de casa nostra. El daurat que decora i destaca certs elements del guarniment del cadiratge llueix un recobriment de tonalitats i qualitats desiguals, és a dir, fetes en dissemblants tipus d’or. Algunes parts estan daurades amb or al mixtió i d’altres pintades amb algun tipus de pintura amb or. Aquesta última manera de fer és segurament fruit d’alguna restauració posterior. També el negre es mostra en algunes zones retocat.