consola
fusta (caoba i cedre com a fustes principals)
pi (per als interiors)
marbre
vogit, tallat en relleu, talla incisa, puntejat, motllurat (puntejat o cisellat)
Catalunya
consola de planta trapezoïdal i perfil sinuós. El tauler de marbre blanc amb tres cares en cantell motllurat sobre una cintura que ressegueix el mateix perfil sinuós amb calaix al frontis. Aquest es decora amb motllures de mitjacanya que emmarquen primes incisions, és a dir, unglades en forma de branques i que flanquegen un medalló central tallat amb flors. El cantell inferior vogit amb volutes i una campaneta central. Les potes de perfil sinuós. En el genoll, volutes puntejades o cisellades i fulles d’acant tallades. Peus amb voluta sobre tac. Les potes de darrere només treballades a mitja cara per recolzar-se a la paret. S’uneixen amb quatre xambranes tallades en volutes que es recullen al centre en una talla en forma d’escut amb roseta central coronada per fulles d’acant. ESTUDI: consola de bona qualitat. El moviment del frontis encara mostra el gust per evocar el rococó que va dominar en la producció de mobles europea de mitjans de segle XIX. De totes formes la flor de piques i les unglades ens permeten establir una datació de cap a la dècada de 1870. El ric treball de talla és obra d’un bon artesà. Barreja amb gran destresa, gust i elegància, la tècnica aplicada en relleu i l’incisa. A cop de gúbia, dibuixa uns delicats motius que enriqueix amb la solució decorativa de la doble ditada i a cop de cisell omple i destaca els fons dels elements tallats, com ara, dels genolls de les potes. Tot el conjunt sap combinar en un just equilibri les parts brillants, on es mostra l’acabat llustrós, amb punts de talla en mat, sense llustrar, que fan que s’accentuï en gran mesura la voluntat volumètrica de l’efecte de la talla. L’acabat d’aquesta peça mostra gran paral·lelisme amb la tradició dels acabats d’orfebreria o dels bons daurats en or fi, igualment incideix en el joc dels contrasts entre les parts brunyides, les mat i les cisellades.