tauleta de nit
últim quart segle XIX
fusta (per als interiors)
tenyit (sense identificar)
marbre
talla incisa, tornejat, ennegrit
taula alta paral·lelepípede amb tauler de marbre tallat, seguint la forma del cos del moble i potes tornejades. El frontis s’estructura amb un calaix a la cintura per sobre d’una porta que inclou a l’interior un prestatge. El faldó vogit. Els muntants sobresurten lleugerament a l’alçada del calaix i del sòcol. A l’alçada de la porta es decoren amb migs balustres encolats i clavats com a mènsules. Unes incisions, unglades, decoren el frontal del calaix i la porta amb elements vegetals de disseny simètric, emmarcats en rectangles amb els cantells endinsats. Els dos tiradors en forma de pom tornejats. ESTUDI: les tauletes de nit es comencen a construir al segle XVIII amb l’objectiu de tenir un contenidor per posar l’orinal quan aquest no es fa servir. És per això que les antigues tauletes de nit, sigui com sigui la seva forma i estil, inclouen un armari. El tauler, en canvi, s’aprofitava per desar la campaneta per cridar el servei a la nit, el llum, el rosari o altres objectes d’ús religiós. Normalment als dormitoris benestants només trobem una tauleta, ja que l’home de la casa solia dormir separat de la dona, com a símbol de distinció social i tot seguint les maneres de la reialesa. Aquests elements es troben presents en aquesta tauleta de nit, que encara que de finals del segle XIX, seguia resolent les funcions d’èpoques anteriors. A la casa es manté la mateixa distribució d’estances que es va posar de moda al segle anterior: un saló central i dormitoris amb alcova a cada banda, un per a la senyora i l’altre per al senyor de la casa.