Tornar a inici de pàgina

Museu de Cervera

endavant

enrrere

Tancar

#museuobert

Sobre el projecte

Museuobert.cat és un portal de difusió de col·leccions, que neix amb l'objectiu d'apropar el ciutadà a les institucions culturals, oferint la possibilitat de descobrir les peces dels museus i compartir-les a les xarxes socials.

Davant la situació d’excepcionalitat en la que ens trobem actualment i el confinament de la ciutadana a casa. Moltes indústries i sectors s’han vist afectats, entre ells el de la cultura, i calen eines per evitar una aturada completa.

La iniciativa neix impulsada per les empreses Nubilum i Coeli, amb l’objectiu d’afrontar el temps de confinament que estem vivint i la necessitat de mantenir oberts els museus que han hagut de tancar les seves portes físiques.

El portal és una eina, que hem posat a disposició del museus, per difondre les seves col·leccions de forma ràpida i senzilla. Cadascun d’ells ha escollit la informació que vol mostrar: una imatge amb una breu descripció de l'objecte (cartel·la) tal com si estigués exposada en una de les seves sales. En l’actual situació ha primat l’agilitat per sobre de l'exhaustivitat.

#museuobert convida a perdre's per les col·leccions dels museus i a compartir les troballes a les xarxes socials, un dels canals de comunicació més potents en aquests moments de quarantena.

Coeli és una solució al núvol per difondre, documentar i gestionar les col·leccions patrimonials de forma àgil i intuïtiva.

Nubilum Té com a missió integrar el coneixement, preservar-lo i fer-lo accessible.

Edittio Crea i dissenya interfícies gràfiques interatives per a entorns de cultura

Juntes, amb la implicació de tot l’equip del projecte han posat en marxa aquesta iniciativa.


Ets un museu o institució cultural i vols difondre el teu patrimoni online? Suma't a la iniciativa.

N.B. El projecte s’ha posat en funcionament en dues setmanes i és probable que tingui algunes mancances o limitacions que esperem que es minimitzin amb el temps. Per qualsevol proposta o suggeriment poden contactar a info@museuobert.cat.

Nota legal

Tancar

#museuobert

Credits

Museu de Cervera
rellotge de paret
Datació
segona meitat segle XIX
Materials i tècniques
pintat (per a la caixa)
xapat, marqueteria, ennegrit, imitació de fusta, porcellana, ferro colat, emmotllada la xapa de llautó, motllurat
Lloc d'execució
França
Lloc de procedència
Cervera
Núm. de registre
MCC 480
caixa hexagonal pintada de negre subjectada a la paret, a l’interior de la qual s’ubica la maquinària amb el disc horari. Aquest, esfèric i d’alabastre, marca les hores a partir de cartutxos de porcellana blanca amb números romans blaus i escuts de llautó. El disc s’envolta amb una motllura de llautó. S’emmarca amb una marqueteria de fons de banús amb elements de llautó zinc i combinació de fustes que representen roleus i flors encerclades en cartel·les mixtilínies. La tapa de contorn ondulat i en simulació d’arrel de noguera sobre dues bandes de xarol negre, inclou el vidre que deixa veure el disc horari. ESTUDI: aquest tipus de rellotge és anomenat a casa nostra rellotge de quadre i a França, d’on és originari, tableau o oeil-de-boeuf. Va néixer com a alternativa continental a l’anglès dial clock . Es va difondre per les llars, però també per locals comercials, com ara bars, fleques, etc. Era servit per fabricants de capses i els feien amb les mateixes tècniques que decoraven aquestes: fusta negra, incrustacions en nacre, marqueteria o papier maché. El model es va comercialitzar per Europa i es troben exemplars amb el nom de Barcelona a l’esfera. Les maquinàries eren de París, amb platines de llautó rectangulars, o de gàbia de ferro, procedents de Morez, que eren més econòmiques. Normalment tenen vuit dies de corda i soneria d’hores i mitges. La marqueteria que envolta el disc horari del rellotge juga amb la combinació del clarobscur. Fusta fosca de banús per al fons i fusta clara, com simulant pal de rosa, en destacat. Aquesta dibuixa cartel·les mixtilínies que encerclen les tornapuntes fetes amb petites peces, com petites llavors, de llautó que s’agrupen de manera peculiar per donar forma a dites tornapuntes i alguna que altra flor. Algunes d’aquestes llavors de llautó estan ennegrides, ombrejades, cosa que fa que l’element representat òpticament s’alci en relleu i el dibuix guanyi en qualitat expressiva. Les cartel·les estan perfilades, tant a la banda interior com a l’exterior, per un curiós filet arrissat on igualment es busca el contrast del daurat interior del llautó amb el del platejat exterior del zinc. Aquest motiu està embotit al joc de la marqueteria de xapes dins un pas de serra de la seva amplada, vogit amb una serra més gruixuda que les que habitualment s’utilitzen. La marqueteria també lluu cercles embotits de nacre. Un material, com els altres, sovint utilitzat en la decoració d’aquest tipus de rellotges de paret. El marc sinuós que sustenta el vidre de la tapa està decorat amb una pintura de vetes que simula fusta entre dues bandes ennegrides. Aquest tipus de capa pictòrica, generalment es feia amb pintura a l’oli i pigments, simulant les diferents vetes, amb un pinzell de pèl llarg anomenat unidor. L’ennegrit de les bandes exteriors que la flanquegen es feia en negre seguint diferents tècniques d’acabat.