Retrat de senyora
Matorrodona (autentificat)
últim quart segle XIX
fotografia / fotografia albúmina
fusta / emmotllat, ennegrit, daurat (el marc)
vidre
fotografia en blanc i negre sostinguda per un bastigi rectangular enquadrat en un marc emmotllat de pasta de guix sobre base de fusta ennegrit i daurat. Retrat de perfil i de mig cos d'una dona amb el cabell recollit i amb un vestit fosc de mitjan segle passat. ESTUDI: M. Matorrodona va ser un dels fotògrafs de Barcelona de finals del segle XIX. Tenia el taller al carrer Ferran VII, 34. La tècnica que feia servir per positivar les fotografies era la de paper d’albúmina. Era una alternativa al paper salat, que ajudava a obtenir detalls i que va ser molt utilitzada a la segona meitat del segle XIX. La fotografia d’albúmina va ser inventada per Louis Deésiré Blanquard-Évrard el 1849, després d’investigar moltes altres tècniques de fotografia. En realitat la producció fotogràfica del segle XIX es caracteritza per la gran varietat de processos utilitzats per la captura i fixació de les imatges: daguerrotips, ambrotips, impressions al carbó i la goma bicromatada són nomes alguns d’ells. Aquesta ampla gamma de processos pot dividir-se en dos grups: aquells que produïen una imatge única i els que permetien la reproducció múltiple a partir d’una matriu. Del segon grup destaquen dues tècniques de positivar: la impressió a la sal o paper salat i el paper albuminat. El creador de la primera va ser Henry Fox-Talbot, qui va obtenir fotografies a partir d’un negatiu de paper encerat. La impressió a l’albúmina, per la seva part, va ser una tècnica amb la qual es va fer el 85% de les imatges produïdes al segle XIX. El paper albuminat va ser un dels primers materials empleats per a la impressió de positius inventat per Blanquart-Evrard, que el fabrica reprenent el procés d’elaboració de negatius de cristalls de Niépce de St. Victor, el substrat del qual era albúmina sensibilitzada amb sals de plata. D’aquesta manera, porta a terme experiments i ho aplica a fulles de paper, millorant el resultat dels calotips de Henry Fox Talbot, per posteriorment realitzar impressions fotogràfiques i presentar els resultats a l’Acadèmia Francesa de les Ciències. No obstant, el seu ús va disminuir amb el temps, perquè els fotògrafs professionals obtenien millors resultats amb papers emulsionats. Les primeres impressions d’albúmina eren de superfície mat, i a mitjan dels anys cinquanta van aparèixer les de superfície brillant. El major auge va tenir lloc de 1850 a 1890.