Retrat
fotografia emmarcada
A i E.F. Napoleon (fotògraf, autentificat)
circa 1880 - 1900
fusta / fotografia (el paper encolat a una base de fusta per a la fotografia)
fotografia / motllurat, daurat (el marc)
vidre
fotografia en blanc i negre sostinguda per un bastigi rectangular enquadrat en un marc de pasta de guix sobre base de fusta amb un motllurat vegetal i daurat. Fotografia emmarcada amb una sanefa vermella de vellut. Hi apareix la figura de perfil d'un home assegut en una cadira vestit de militar. Segons Eulàlia Duran era un militar de la família, tot i que en desconeixem la seva identitat. ESTUDI: “A y E dits Napoleon” va ser el nom comercial d’un dels estudis fotogràfics més importants de Barcelona de la segona meitat del segle XIX i començament del XX. Va ser creat per Anne Tiffon Cassan i el seu marit Antonio Fernández Soriano. L’estudi va continuar amb els fills Emilio, Napoleon Francisco i Napoleon Fernando Fernández Tiffon, que ja van obrir també a Madrid. Encara una tercera generació va continuar com a fotògrafs. El primer estudi va ser inaugurat el 1844. El primer anunci a la premsa data de 1853. Van participar a l’Exposició Universal de 1888 i van ser els fotògrafs de la Casa Reial. Passen per diversos estudis a Barcelona i l’èxit del negoci els permet derruir l’antic edifici i construir-ne un de nou a la moda el 1891. El nou edifici, d'estil modernista, es va inaugurar el juliol de 1893 a la rambla de Santa Mònica, 15-17. Alexandre de Riquer va crear el cartell publicitari (1895). A la dècada de 1890 s’anunciaven d’aquesta manera: GRAN TALLER FOTOGRÁFICO de A. y E. F. Dits Napoleon Rambla Santa Mónica, 15 y 17 Casa fundada en 1844 y reconstruida expresamente para fotografía en 1894, con todos los adelantos adoptados en las primeras fotografías de Europa. Vasta galería para grupos, Máquinas instantáneas especiales para retratos de niños. Reproducciones al carbón, platino inalterable, óleo, aguada y directos sobre lienzo, imitando las antiguas tapicerías de Gobelinos. ULTIMA INVENCION Retratos al Crayon. Procedimiento de fotografía sin agentes químicos que puedan alterar la duración del retrato, superior a todos los sistemas conocidos. HORAS DE DESPACHO: Días laborables, de 8 mañana á 7 tarde, días festivos, de 8 mañana á 6 tarde. La importància de l’estudi de Napoleon queda resumit en aquesta dita: “Una autoridad no era una «autoridad» hasta que Napoleon la había retratado. Las «autoridades» no eran tales hasta que los ciudadanos, las habían visto retratadas en aquel escaparate ante el cual desfilaban tradicionalmente los barceloneses”. L’èxit de l’establiment es va basar especialment en certs grups socials. Un d’ells era el dels militars, especialment documentat durant la dècada de 1890. Des del Capità General fins a molts altres militars d’alta graduació, com és el cas de la fotografia que aquí comentem.