Reconciliació de Rodrigo i Gimena
aquarel·la / litografia a color
fusta / pintat, daurat
vidre / emmotllat, daurat
litografia a color firmada sostinguda per un bastigi rectangular enquadrat en un marc de guix emmotllat daurat amb decoració de rocalles i flors amb una sanefa interna de fulles d'aigua. Es pot destacar que entre el marc i la làmina resta un espai pintat amb negre i uns roleus amb fulles daurades. A la part central de la làmina, almenys això sembla, hi ha agenollat Rodrigo davant una noia vestida de negre, Gimena. Entremig un home que per la seva vestimenta sembla un rei els intenta posar d'acord, procura una reconciliació. Mirant l'escena hi ha homes catòlics i musulmans, donzelles, etc. ESTUDI: Nicolas-Eustache Maurin va ser un gravador francès, nascut a Perpinyà el 1799 i mort a París el 1850 que, entre d’altres, va realitzar treballs de temes històrics. En el treball del marc, per obtenir aquestes destacades sanefes daurades, primer es pintava sobre el vidre una franja negra. Llavors es col•locava, sobre la franja, unes plantilles amb el dibuix desitjat, s’aplicava un mordent sobre les zones a daurar i passat un cert temps, segons el producte, es cobria les parts amb les fulles d’or. Una vegada sec, eliminat l’or sobrant i retirada la plantilla, l’or quedava fitxat al suport, de manera calada conforme el dibuix corresponent, deixant veure el fons negre pintat al vidre. Aquesta va ser una pràctica utilitzada en el període ferrandí i isabelí, tant aplicada a aquest tipus de marcs com a mobles.