Sagrat Cor
estampa emmarcada
1900-1920
paper / emmotllat en relleu, pintat, daurat
pi / pintat, daurat, motllurat (el marc)
Espanya
el cor daurat en relleu destaca sobre un fons fúcsia com la resta de motius daurats, que llueixen sobre fons blanc. L'estampa està protegida per un marc ennegrit i daurat. ESTUDI: estampetes d’ús familiar que se solien penjar a les parets de les alcoves i dormitoris. Tot i que la seva producció era seriada eren elements d’àmplia devoció i d’us habitual. La religió configura un element cabdal en la vida quotidiana de qualsevol home fins el segle XXI. Totes les activitats, ja fossin públiques o privades, professionals o festives, estaven regides per la devoció. Religió a l’església, a les processons, a les festivitats gremials, al naixement, matrimoni i mort, qualsevol dels actes tenia un fonament devot de la vida de qualsevol home o dona del moment. Les imatges religioses tenen en aquella societat una funció pedagògica i evocadora, recorden als fidels uns principis i fomenten la pietat. La tradició cristiana marcava el dia a dia de qualsevol persona i les petjades d’aquesta devoció les trobem en objectes de tot tipus, com alguns que conserva el museu. Les estampes en color sobre paper de temàtica religiosa del segle XX no tenen cap valor artístic, però són una mostra de com es vivia la religió a les llars de classe mitjana i baixa. Es tracta de reproduccions de pintures més o menys conegudes de sants que la gent penjava a les parets i que permeten desenvolupar un discurs sociològic sobre les creences, la religió i els sants patrons. Si en èpoques de segles anteriors les classes populars compraven gravats o medalles de cera beneïda en lloc de les més cares talles, pintures a l’oli o dibuixos, a partir del segle XIX l’avanç industrial va permetre oferir estampes litogràfiques i altres mitjans de reproducció colorejats a màquina i amb un acabat envernissat que complien els objectius a preus realment econòmics.