calculadora
mecanisme / encaixat
França
MCC 404.1
estri rectangular i pla que mitjançant procediments mecànics fa càlculs aritmètics simples; que cal considerar-la com un precedent a les calculadores analògiques o digitals. A la part del davant hi ha cinc columnes verticals de nou números; tres de les quals estan destinades als francs i les dues restants als cèntims. A la part superior una fila en horitzontal pels totals. És a dir, mitjançant un punxó, extraviat actualment i que és fixava en una llengüeta del costat, es marcaven a les columnes verticals els números que es volien sumar i el resultat apareixia a la fila horitzontal. A la part del darrere hi ha les instruccions en francès. Calculadora de llauna negra i amb les lletres daurades per la part del davant i viceversa per la part del darrere. ESTUDI: les calculadores mecàniques de sobretaula eren màquines de precisió molt cares. Per sumar i restar es va inventar unes màquines de butxaca fabricades amb planxa troquelada que tenien el seu origen al segle XVII. Claude Perrault (1613-1688), metge, físic i arquitecte francès, en va inventar una el 1666 aprox. L'invent va ser sotmès a successives fases de millora fins que va adquirir la seva forma definitiva. Tot i que existiren vàries cases productores de màquines de butxaca, cal destacar la casa alemanya Addiator que ha passat a la història com una de les factories més importants. Màquina dissenyada per sumar. Alguns models, aquest no és el cas, tenen una segona pantalla al darrere per restar. A cada posició decimal li correspon una ranura en forma de bastó en el qual podem moure els números mitjançant un punxó, actualment extraviat. Ex1. Suma de 23 i 45. Collocarem el punxó sobre el 2 de les desenes i arrastrarem la cremallera de la planxa cap avall. Repetim l'operació amb el 3 de les unitats. Ara la finestreta marca el número 23. A continuació posem el punxó sobre el 4 de les desenes i arrastrem la cremallera cap avall. Fem el mateix amb el cinc de les unitats. Ara la finestreta marca 68, la suma de 23 y 45. Ex2. Suma de 67 i 81. Introduirem el 67 com en l'exemple anterior. Però, quan anem a sumar el 8 ens n'adonem que es troba en la zona vermella. Enlloc d'arrastrar-lo cap avall ho fem cap amunt i seguim amb la punta del punxó la ranura en forma de bastó fins a completar la mitja volta. Continuem com en el cas anterior, ja que l'1 es troba en la zona blanca de la cremallera. Suma total 148. Ex3. Suma de 95 i 7. En aquest cas hem de sumar un número vermell a una columna quan la columna situada a la seva esquerra marca el 9. Introduïm el 95. Per a sumar el 7 l'hem d'arrastrar cap amunt amb el punxó, ja que es troba en la zona vermella. Ens apareix una fletxa a la finestreta dels resultats. Per a compensar-la hem d'arrastrar cap amunt el número 0 de la citada comuna i donar-li mitja volta. El resultat és el 102.