Tornar a inici de pàgina

Museu de Cervera

endavant

enrrere

Tancar

#museuobert

Sobre el projecte

Museuobert.cat és un portal de difusió de col·leccions, que neix amb l'objectiu d'apropar el ciutadà a les institucions culturals, oferint la possibilitat de descobrir les peces dels museus i compartir-les a les xarxes socials.

Davant la situació d’excepcionalitat en la que ens trobem actualment i el confinament de la ciutadana a casa. Moltes indústries i sectors s’han vist afectats, entre ells el de la cultura, i calen eines per evitar una aturada completa.

La iniciativa neix impulsada per les empreses Nubilum i Coeli, amb l’objectiu d’afrontar el temps de confinament que estem vivint i la necessitat de mantenir oberts els museus que han hagut de tancar les seves portes físiques.

El portal és una eina, que hem posat a disposició del museus, per difondre les seves col·leccions de forma ràpida i senzilla. Cadascun d’ells ha escollit la informació que vol mostrar: una imatge amb una breu descripció de l'objecte (cartel·la) tal com si estigués exposada en una de les seves sales. En l’actual situació ha primat l’agilitat per sobre de l'exhaustivitat.

#museuobert convida a perdre's per les col·leccions dels museus i a compartir les troballes a les xarxes socials, un dels canals de comunicació més potents en aquests moments de quarantena.

Coeli és una solució al núvol per difondre, documentar i gestionar les col·leccions patrimonials de forma àgil i intuïtiva.

Nubilum Té com a missió integrar el coneixement, preservar-lo i fer-lo accessible.

Edittio Crea i dissenya interfícies gràfiques interatives per a entorns de cultura

Juntes, amb la implicació de tot l’equip del projecte han posat en marxa aquesta iniciativa.


Ets un museu o institució cultural i vols difondre el teu patrimoni online? Suma't a la iniciativa.

N.B. El projecte s’ha posat en funcionament en dues setmanes i és probable que tingui algunes mancances o limitacions que esperem que es minimitzin amb el temps. Per qualsevol proposta o suggeriment poden contactar a info@museuobert.cat.

Nota legal

Tancar

#museuobert

Credits

Museu de Cervera
capsa
Datació
primera meitat segle XIX
Materials i tècniques
fullola / clavat (de pi)
pintura a l'oli
Lloc d'execució
Catalunya
Lloc de procedència
Cervera
Núm. de registre
MCC 399
estructura rectangular amb l’exterior pintat en fons vermell amb decoracions en groc, blanc i taronja, i una flor a cada cara. L’exterior de la tapa amb un cor flanquejat per dues flors i emmarcat per una sanefa groga i taronja. ESTUDI: les capses de fullola van tenir una forta difusió. Construïdes normalment en pi o en faig, solen tenir forma ovalada o rectangular, i podien anar pintades o no. Eren construïdes pels mestres de capses, gremi que en el cas de Barcelona, per exemple, es va escindir del de fusters. “Les capses de fullola sense decorar es troben per tota Europa i apareixen representades en pintures i gravats des del segle XV. Les més antigues i millor conservades són les que servien com a teca i han estat trobades a l’interior d’altars i d’escultures.(...) Tanmateix, aquestes capses de fullola s’utilitzaren arreu d’Europa com a petits contenidors per a tota mena de productes des del segle XIV i fins el segle XIX. Dins un format senzill, generalment ovalat, tenien una varietat immensa d’usos i de continguts i formaven part de l’aixovar de qualsevol casa, botiga o taller. Servien, per exemple, per enviar objectes per correu; per desar estris de mesuratge delicats, com balances, o per guardar herbes medicinals, tot compartint espai aleshores amb altres de pintades i rectangulars, juntament amb els pots ceràmics i de vidre, quan la seva decoració remetia probablement al contingut. També devien ser molt freqüents per emmagatzemar aliments, com deixen constància les natures mortes de la pintura espanyola del Segle d’Or, per exemple de Juan Van der Hamen, qui cerca el contrast d’aquests objectes senzills amb els vidres venecians, les vaixelles de porcellana d’importació o les textures dels doços. No va ser fins a la segona meitat del segle XIX que les capses de fullola foren substituïdes per les caixes metàl·liques de llauna, on la publicitat litogràfica reemplaçà també la decoració pintada.” La Mirada del Poble. Art, Costumari i Religiositat, Palma: Monestir de la Puríssima Concepció, 2005, 143-145. Aquest tipus de capsa es va realitzar a diferents centres. Destaquen les de Mallorca i també les anomenades bemalte spanchachtel d’Alemanya, especialment de les zones forestals de Baviera, Saxònia i sobretot Thüringen. La decoració de la capsa segueix la tècnica del pintat a l’oli del segle XVIII. La capa pictòrica de l’acabat amb les diferents tonalitats de pigments, s’aconsegueix a partir d’una base de blanc de plom que s’aplica primerament com a capa preparatòria. La manera de fer i les tonalitats utilitzades recorden els mobles populars pintats de l’època.