Tornar a inici de pàgina

Museu de Cervera

endavant

enrrere

Tancar

#museuobert

Sobre el projecte

Museuobert.cat és un portal de difusió de col·leccions, que neix amb l'objectiu d'apropar el ciutadà a les institucions culturals, oferint la possibilitat de descobrir les peces dels museus i compartir-les a les xarxes socials.

Davant la situació d’excepcionalitat en la que ens trobem actualment i el confinament de la ciutadana a casa. Moltes indústries i sectors s’han vist afectats, entre ells el de la cultura, i calen eines per evitar una aturada completa.

La iniciativa neix impulsada per les empreses Nubilum i Coeli, amb l’objectiu d’afrontar el temps de confinament que estem vivint i la necessitat de mantenir oberts els museus que han hagut de tancar les seves portes físiques.

El portal és una eina, que hem posat a disposició del museus, per difondre les seves col·leccions de forma ràpida i senzilla. Cadascun d’ells ha escollit la informació que vol mostrar: una imatge amb una breu descripció de l'objecte (cartel·la) tal com si estigués exposada en una de les seves sales. En l’actual situació ha primat l’agilitat per sobre de l'exhaustivitat.

#museuobert convida a perdre's per les col·leccions dels museus i a compartir les troballes a les xarxes socials, un dels canals de comunicació més potents en aquests moments de quarantena.

Coeli és una solució al núvol per difondre, documentar i gestionar les col·leccions patrimonials de forma àgil i intuïtiva.

Nubilum Té com a missió integrar el coneixement, preservar-lo i fer-lo accessible.

Edittio Crea i dissenya interfícies gràfiques interatives per a entorns de cultura

Juntes, amb la implicació de tot l’equip del projecte han posat en marxa aquesta iniciativa.


Ets un museu o institució cultural i vols difondre el teu patrimoni online? Suma't a la iniciativa.

N.B. El projecte s’ha posat en funcionament en dues setmanes i és probable que tingui algunes mancances o limitacions que esperem que es minimitzin amb el temps. Per qualsevol proposta o suggeriment poden contactar a info@museuobert.cat.

Nota legal

Tancar

#museuobert

Credits

Museu de Cervera
ploma estilogràfica
Autoria
Montblanc (autentificat)
Datació
segon quart segle XX
Materials i tècniques
plàstic / fosa
metall / emmotllat
Lloc d'execució
Alemanya
Lloc de procedència
Cervera
Núm. de registre
MCC 389.1
estri per escriure proveït d'un dipòsit de tinta incorporat al mànec i un tap. La part final del mànec es rosca i desenrosca per tal de poder omplir/canviar els cartutxos de tinta. A la part mitja del tap, a banda i banda, hi ha un forat. En quant a la decoració es pot destacar les dues sanefes daurades del tap i el logotip de la marca Montblanc situat al cap del tap. La ploma és negra. ESTUDI: des que la revolució industrial va permetre la fabricació seriada de plomins en metall, es va buscar la manera d’incorporar a la ploma el seu propi dipòsit de tinta per no dependre constantment del tinter. El 1883 Lewis Edson Waterman patentà un sistema d’alimentació que permetia el control de la quantitat de tinta que baixava sobre el paper. Neix així la primera ploma estilogràfica moderna, la Waterman's Ideal Fountain Pen. Continuant amb les millores del flux de tinta, el 1894 George S. Parker va patentar un nou alimentador, corbat en un extrem i que tocava l’interior del dipòsit, que permetia que el sobrant de tinta que quedava al plomí després d’escriure entrés cap a dintre la ploma, impedint les taques dels dits. El sistema es va denominar Lucky Curve. Llavors les millores es van encaminar en aconseguir un sistema automàtic adequat d’omplir la carga, ja que fins ara es feia amb comptagotes. Es va idear diferents propostes, però el sistema més popular va ser l’inventat per Walter A. Sheaffer el 1907 que va ser molt utilitzat fins a l’arribada del cartutx. A finals dels anys 20 Parker desenvolupà un mecanisme per omplir anomenat Vacuum-filler que pretenia superar les limitacions d’espai per a la tinta del depòsit de goma i les barres metàl·liques dels sistemes de palanca. El nou sistema omplia de tinta el propi cos de la ploma mitjançant bombant sobre el diafragma de goma. Les estilogràfiques que van fer servir aquest sistema es deien Vacumatic i van ser molt populars als anys 30. Mentre, a Europa, Pelikan va desenvolupar la primera ploma amb èmbol, el model 100 de 1929. Aquest model va ser utilitzat a Itàlia i Alemanya i encara es fa servir actualment. A partir de la dècada de 1920 les empreses van centrar els esforços en innovar en les formes i els colors, que passen a ser element diferenciador de cada casa. El 1922 Parker posa a la venda un model gran, Duofold, en un provocador color taronja-vermell a un preu alt. L’èxit va ser enorme. Els fabricants van buscar nous materials per substituir l’ebonita. La resposta la van trobar en els plàstics. El 1924 Sheaffer introdueix plomes en cel·luloide, material que triomfa fins l’arribada del termoplàstic injectat en motllos. Les demés marques es van incorporar a la novetat i Parker ho va fer el 1926.