altar
últim quart segle XIX
cedre (fusta principal i per als interiors)
metall (per als escuts de pany)
ferro (per a les frontisses fixes de pern i polleguera i per a les tanques de les portes)
pa d'or
mixtió
pintura a l'oli
or al mixtió, talla calada, talla en relleu, talla aplicada, talla incisa, tornejat, motllurat, pintura a l'oli amb fons daurats
estructura composta per dos cossos, l’inferior en forma d’armari i el superior amb prestatges i capella entre dues taules pintades. L’armari descansa sobre una socolada llisa. Obre en el frontis per dues portes decorades per la part frontal en una trama o mostra reticulada i amb fulles en forma de cor, al centre de les quals s’aplica l’anagrama de la Verge coronada amb talla. L’interior amb un prestatge a tot el llarg. Sobre el tauler descansen dos prestatges en esglaó, sobre els quals s’alça el pedestal d’una alta capella on s’ubica una imatge de la Immaculada. Aquesta estructura se sosté per dues columnes que donen suport a un arc polilobulat per sota d’un entaulament coronat per un templet calat central rematat per una creu entre altres quatre pinacles més petits. A cada costat de la capella llueix una taula pintada amb un sant sobre un fons daurat. Tot el conjunt ornamentat amb motllures i talles parcialment daurades. ESTUDI: habitualment, als oratoris i capelles privades, el mateix altar fa a la vegada de calaxiera o armari on guardar els ornaments litúrgics, ja que normalment no es disposa de sagristia a tal efecte. Són diverses les formes d’altars-contenidor creats per fer servir a les llars, encara que la més comú és la forma de calaixera amb altar. A partir de la segona meitat de segle XIX l’estil neogòtic va ser el preferit per a la majoria d’aquestes capelles privades. De tots els estils recuperats durant el romanticisme, es considerava aquest estil el més idoni per a una estança d’ús religiós. És d’aquesta manera que trobem molts exemplars de capelles neogòtiques a cases privades decorades durant el segle XIX i també a capelles d’esglésies parroquials. Molts dissenyadors van oferir models per a aquestes capelles, així com per a cada un dels complements necessaris per al seu ús. En aquest altar ens trobem que la part de darrere de les taules pintades del frontal de l’altar revela la mateixa decoració reticulada, tallada i daurada, que ensenyen les portes de l’armari, la qual cosa fa suposar que originalment els plafons lluïen aquest acabat i que posteriorment se’ls va donar la volta i incorporar les pintures actuals. Les pintures a l’oli estan pintades sobre fons daurat amb fulls d’or fi que els confereix lluminositat. Es tracta d’una pintura sobre tela encolada directament a la mateixa taula. El sant representat a la banda esquerra de l’altar és el mateix que guarda l’escaparata amb núm. de registre 310. El fet que la fusta utilitzada a la construcció de tot el conjunt escultòric sigui el cedre, és la causa del seu bon estat de conservació, en quant a possibles atacs d’insectes es refereix. El cedre, com la caoba, són dues fustes que difícilment es veuen afectades per plagues d’insectes, per la qual cosa sempre conserven millor la seva estructura anatòmica.