Sant Francesc Xavier
escultura
segle XIX
pi / tallat (per a l'estructura)
pintura a l'oli / carnació
fusta / daurat (guix, cola de pells i fulles de pa d'or per al nimbe)
cotó / confecció (mussolina i puntes)
fusta / emmotllat, pintat (pintura i bronze per al Crist)
imatge d'un sant dempeus vestit amb sotana o hàbit negre i alba d'escolà. Duu un crucifix a la mà com a atribut i està coronat per un nimbe de raigs solars. ESTUDI: se’ns fa difícil precisar el sant que es representa, ja que l’atribut del crucifix és compartit per diferents sants catòlics, com ara els sants Francesc Xavier, Josep Oriol, Joan de Déu, Lluís Gonzaga i Tomàs d’Aquino. A més, pel posat i la forma que adopten les mans, dóna a entendre que el petit crucifix que duu avui a la mà esquerra no és l’objecte que duia originalment. L’original al menys era de mides més grans o inclús potser duia algun altre element com a atribut, com podria ser l’assutzena que també inclou el mateix sant de la pintura mural. En aquest cas sembla que podria representar al jesuïta Lluís Gonzaga. El mateix sant apareix a la part superior dreta de l’altar. Va igual vestit i també duu el crucifix. Aquesta és una imatge de les anomenades de cap i pota, concebudes per anar vestides i solament mostrar en fusta tallada i carnacions, el cap, les mans i en alguns casos els peus. Les carnacions s’acolorien sobre una base de preparació de guix amb pintures a l’oli, seguint tots els detalls de les figures humanes, inclús els cabells, que de vegades s’utilitzaven naturals. La indumentària venia donada segons condició i atributs del sant o de la santa. El nimbe igualment està fet amb fusta tallada i daurada amb fulles de pa d’or, en altres casos també eren de plata o d’algun altre tipus de metall.